Hanse Vakschool

Ervaringen

Eelco Stouten (student)

Het eerste jaar hebben we nu achter de rug en we hebben veel geleerd. Het leuke van de Hanse Vakschool is dat je alle theorie die je krijgt toe kan passen in de praktijk, dit maakt het leren ook een stuk interessanter! Het leukste vak wat ik tot nu toe heb gehad vind ik toch wel de les blik knippen, dit komt omdat ik dit ook regelmatig op de bouw doe. In het tweede leerjaar hoop ik nog veel meer te leren over dit werk, zodat ik uiteindelijk ook richting de functie meewerkend voorman kan gaan.​

Johan Flikweert (docent)

Samen met collega Han Stouten geef ik de lessen grondwerk / funderingen en de lessen materiaalkennis. De lessen grondwerk en fundering hebben we voor de vakantie afgerond en iedere student had een mooi resultaat op de eindtest. Voor begin december staan de lessen materiaalleer op de planning waarvoor wij ons aan het voorbereiden zijn. Het is mooi om te zien hoe de studenten het doen, ze hebben interesse, ze zijn gemotiveerd en pakken het goed op! Dit is mede te danken aan de overige 4 dagen waarop ze meewerken op verschillende afdelingen.

Matthijs de Boed (student)

Het eerste jaar van de opleiding Allround Dakdekker Metaal op de Hanse Vakschool zit er weer op. In dit jaar heb ik het erg naar mijn zin gehad en veel geleerd! Zo merk ik dat ik beter wordt in het vak en vaak zelfstandig mijn werk kan doen. Ook ben ik op veel bouwlocaties geweest en heb ik in verschillende uitdagende situaties mijn werk uitgevoerd.

Peter Hage (docent)

Enthousiast kijk ik terug op het afgelopen schooljaar van onze interne vakschool, waarbinnen ik een aantal (technische)vakken heb mogen verzorgen.
Ik vind het ontzettend leuk en mooi om kennis uit de praktijk en het bedrijfsleven direct over te dragen aan mijn jonge collega’s. In plaats van soms brede en algemene leerstof binnen de reguliere opleidingen, krijgen ze nu leerstof die ze direct toe kunnen passen in de praktijk. Het lesgeven en de voorbereiding hiervoor, was misschien even wennen en inpassen binnen mijn werkzaamheden, maar zou ik terugkijkend niet meer willen missen!

Roland van Groningen (student)

Inmiddels ben ik ruim een jaar aan het werk en heb ik al veel verschillende dingen geleerd. Zoals het monteren van panelen en ze vervolgens afwerken met zetwerk en een bekisting maken voor de fundering. Ook heb ik een houten drukwand getimmerd in een bewaarloods en kanaalplaatvloeren gelegd in een constructie. Zo zijn er en nog veel meer werkzaamheden waar je mee te maken krijgt. De theorie die we op vrijdag op school krijgen zie je regelmatig terug in het werk op de bouwplaats. In het tweede schooljaar hoop ik nog een staalconstructie te monteren.

Christiaan Hoekman (docent)

Als montageleider heb ik een aantal dagdelen les mogen geven aan de gemotiveerde studenten van de Hanse Vakschool. Het was een leuke en leerzame ervaring om je eigen kennis en vaardigheden over te brengen op je jonge collega’s. Tijdens de lessen kwamen vooral veel praktische handelingen voor die je op de bouw tegen komt, zoals lekdorpels en windveren op maat maken of in verstek knippen. Zelf heb ik van de lesdagen genoten en kijk ik er met een goed gevoel op terug!

Leendert Westdijk (student)

Inmiddels ben ik 2,5 jaar werkzaam bij Hanse, waarvan 1 jaar als Leerling Allround Dakdekker Metaal. Ik merk dat ik het vak steeds beter onder de knie krijg. Daarnaast bouw ik ook steeds meer contacten op met mijn collega’s. De afgelopen week ben ik samen met mijn ploegje bezig geweest met het monteren van staalconstructies en dak / wand panelen bij de klanten. De onderdelen die we vrijdags op school krijgen, zien we door de week terug in de praktijk tijdens onze werkzaamheden in de montage.